topimages

September

28/9

Speditørløpet, Padborg
Start klockan nio på morgonen. Lite väl tidigt om ni frågar mig. Var ganska kallt då kan jag upplysa om. Vi körde bara två varv totalt 64 km. På andra varvet kom jag loss med hon som vann i lördags. Vi var loss ett bra tag, men de körde ifatt oss till slut. På varvet var det ca 2 km grusväg, 10 km innan mål. Så på sista varvet gick jag fram o körde ganska hårt på grusvägen. Gick kanon, tills jag kom in i ett parti där det var jätte mjukt. Fick ett jätteställ på cykeln, så jag höll på att göra en riktig prakt vurpa. När jag väl fått ordning på cykeln, så var de som var kvar av första klungan borta. Dvs. sju cyklister. Snacka om att jag blev matt då! Blev nog 10 i mål till slut.

27/9

Hydro-løbet i Tonder/Danmark!
I Powerplate det holländska laget jag körde för 2002, lärde jag känna Sanne Schmidt. Hon bor i Randers inte så långt från Grenå. Vi bestämde att jag skulle ta färjan Varberg/Grenå, så kunde jag bo hos henne. Kanon!!
Vi startade ganska sent på em. idag, så vi kunde åka från Randers på morgonen. Sannes far har en cykelaffär som vi åkte ner till innan vi drog på morgonen. Där jobbar Klas Rehn, som är banansvarig på U6-dagars. Han gav mig lite tips inför den stundande oktober festen i Skara nästa helg ;o)
Vi körde tre varav, totalt 89 km. Vi var ca 50 st. på startlinjen. Det blev en jättevurpa typ efter bara 100 m. Jag låg naturligtvis precis bakom, så jag var tvungen att bromsa in. När jag väl kom igång igen, var klungan långt borta. Tog mig 25 km att komma ifatt. Snacka om att jag var trött, trodde ett tag jag aldrig skulle komma ifatt. Det blåste något otroligt, mycket pga. av att det var helt öppet. Huvudklungan var inte så stor när jag kom ikapp, ca 20 st. Folk släppte hela tiden.
Ganska tråkig tävling, hände inte alltför mycket ute på varven. Körde ganska offensivt, men kom aldrig iväg i någon grupp. När det var ca 1 km kvar till mål, försökte jag mig på en sista attack. Kom ifatt mig precis innan mål, blev åtta.
Vi övernattade på en skola med de flesta andra cyklister, dvs. sov i en skolsal. Så lyxigt är cykel livet ;o)!! På kvällen passade vi på att åka över till Tyskland o handla lite. Var ju precis vid gränsen. Upptäckte något märkligt. Vi svenska köper öl o sprit när vi kommer till Tyskland. Danskarna köper läsk. Skumt ;o)

21/9

Haderslevsløbet, Danmark!
Det var sista deltävlingen i Vittoria Cup! Hederslev ligger nästan vid tyska gränsen, så jag fick åka dagen innan. Övernattade på ett vandrarhem i Løgumkloster. Det blev även en premiär tur över Stora Bält.
Det blåste upp ganska bra på tävlingsdagen, var typ storm. Kom även skurar av regn. Vi körde 89 km, vilket räckte gott o väl för att bli trött i det vädret. Det flög av cyklister hela tiden i kantvinden. Så vi var bara 8 st i första gruppen, ganska snart. Ett tag var vi bara 6 cyklister, men de andra två kom ifatt senare.
Det var en 1,5 km lång seg backe innan målet. Kände att det var minst 3 cyklister som var starkare än mig uppför. Så de sista km innan målbacken, attackerade jag ett par gånger. Men de plockade ner dem allihop. Men det var ju värt ett försök! Drog på mig en hel del syra med attackerna, så jag fick släppa i backen. Blev sjua!